Manfaat Pengairan hidung

Manfaat Pengairan hidung

Tubuh manusia mempunyai mekanisme yang menakjubkan yang direka untuk mencegah percubaan gear daripada memasuki sistem melalui saluran hidung. Lapisan sinus yang mengandungi sel-sel yang menghasilkan lapisan nipis mukus. Perangkap lendir zarah asing, seperti debu, debunga, bulu kucing, dan perengsa lain yang tidak sihat untuk mempunyai dalam paru-paru. Apabila orang-orang yang bahan asing terperangkap, mukus mengangkut unsur-unsur untuk bahagian belakang tekak di mana mukus boleh meludah keluar. Pecahan dalam proses ini menyebabkan resdung bersama, atau menitis bedah hidung.

Pengairan hidung, yang membanjiri rongga hidung dengan penyelesaian masin, adalah satu rawatan kuno yang masih digunakan hari ini. Satu penyelesaian masin membantu melembapkan sel-sel, memecahkan lendir tebal, dan mengusir sebarang iritasi yang mungkin mencetuskan tindak balas yang buruk dalam sinus. Ia juga boleh mengurangkan tahap bakteria dalam hidung County. Menurut Pakar Perubatan Keluarga Kanada, "garis panduan rawatan di Kanada dan Amerika Syarikat menggunakan peguam bela pengairan hidung".

Resdung, atau jangkitan sinus, mudah untuk mengesan kerana sakit di muka dan juga demam, walaupun sinusitis kronik mungkin tidak mempunyai demam. Biasanya terdapat hidung tersumbat, titisan bedah hidung, dan ketidakupayaan untuk bau atau rasa. Terdapat juga akan menjadi lendir tebal yang boleh menjadi luar warna, dan tidak jelas.

Seperti mana-mana penyakit, ia sentiasa terbaik untuk mendapatkan rawatan perubatan daripada doktor. Namun walaupun komuniti perubatan moden kini memeluk rawatan bukan perubatan. Daripada mengambil ubat-ubatan yang boleh membuat seseorang mengantuk atau mempunyai kesan sampingan yang lain, beberapa allergists mencadangkan penggunaan bilas hidung, atau pengairan hidung, untuk menjaga sinus Petikan-petikan yang jelas.

Apabila mencampurkan larutan garam untuk digunakan dalam bilasan hidung, ia adalah penting untuk menggunakan garam bukan yg mengandung natrium. Untuk menyampaikan penyelesaian yang ke dalam rongga hidung, seseorang boleh menggunakan sama ada picagari mentol atau periuk neti. Biasanya seseorang itu perlu meletakkan diri sendiri atas singki untuk membolehkan saliran mudah, maka sama ada memerah atau penyelesaian miskin ke dalam satu lubang hidung, menyengetkan kepala ke sisi supaya graviti yang menarik penyelesaian melalui kedua-dua petikan sinus, membolehkan penyelesaian untuk mengalir keluar lubang hidung yang lebih rendah .

Tidak ada komentar:

Posting Komentar